Cynthia Ghysels is één van de enige geregistreerde life planners die er in België rondlopen. Ze helpt ondernemers, managers, topsporters,… om hun leven zinvoller in te vullen en betere keuzes te maken. Middenin lockdown nummer twee hoort ze steeds dezelfde vraag terugkomen: ‘Wanneer is het gedaan?’ Maar dat is volgens Ghysels de foute vraag. “Laat je niet verlammen door de onzekerheid, maar maak je leven zinvol door te focussen op de dingen waar je wél zelf vat op hebt. Je eigen perspectief leren creëren, dat is de allergrootste uitdaging waar we vandaag voor staan.”
“Het leven is dynamisch, het verandert voortdurend. Maar nu hebben heel veel mensen waar ik mee samenwerk – ondernemers, managers, sporters,… – het gevoel dat hun leven in wacht is gezet”, zegt Cynthia Ghysels. “COVID-19 heeft de pauzeknop ingedrukt en niemand weet wat ons nog te wachten staat.Het gebrek aan perspectief weegt loodzwaar.Niemand heeft zo’n pandemie al meegemaakt. Deze crisis is zo onverwacht en zo groots dat ik merk dat zelfs ondernemers met vele jaren ervaring, mensen die alles al gezien en gedaan hebben, de grond raken. Hun zaak is dicht, hun omzet is gedaald, hun verwachtingen zijn gekelderd.”
Andere mindset aannemen
“We moeten nu meer dan ooit ons eigen perspectief leren creëren”, benadrukt Ghysels. “Ondernemers zijn het gewoon om vooruit te kijken, om strategieën uit te stippelen en meerjarenplannen op te stellen. Dat heeft in deze onzekere tijden geen zin. Dus moet je een andere mindset aannemen en vastpakken waar je wél vat op hebt. Wat is er de voorbije maanden en jaren allemaal in de kast blijven liggen, waar je nu plots wel tijd voor hebt?”
“Ondernemers zijn het gewoon om alles onder controle te hebben en nu zijn ze plots afhankelijk van een ongrijpbaar virus, van wetenschappers, van het gedrag van hun medemensen. Dat is moeilijk. Maar net daarom moet je focussen op wat je wel zelf kan doen. Plan niet meer jaren of zelfs maanden vooruit, maar breng week per week structuur. Dat is ook veerkracht en flexibiliteit tonen: ‘wat kan ik hier en nu doen?’ Zo maak je je leven zinvol en maak je terug connectie met jezelf. Zo krijg je opnieuw zelfvertrouwen.”
“Die houding begint bij zelfzorg. Om een huis te bouwen, heb je stevige fundamenten nodig. Veel ondernemers hebben lang niet goed voor zichzelf gezorgd, hun energiepeil stond nog voor COVID-19 toesloeg al veel te laag.Wacht niet lijdzaam af tot iemand de startknop weer indrukt en het ‘normale leven’ hervat. Ga op zoek naar dingen die je energie geven. Dit is de ideale tijd voor reflectie.”
Leven of geleefd worden?
Ghysels zag veel mensen de lockdown aangrijpen om stil te staan bij het leven dat ze willen leiden. “Het was een tijd om te reflecteren, maar ook om te herbronnen. In het park struikel je vandaag bijna over de joggers, heel veel mensen hebben hun levensstijl aangepast en zijn meer beginnen bewegen. Nog een ander voorbeeld: kijk hoeveel mensen nu als vrijwilliger of als buddy aan de slag gaan in een ziekenhuis of een woonzorgcentrum. Allemaal individuen die zoeken naar een zinvolle invulling.”
De coronalockdown was volgens Cynthia Ghysels voor een groep ondernemers en werknemers ook een wake-up call om hun professionele loopbaan over een andere boeg te gooien. “Mensen gaan in zo’n moeilijke periode terug naar de essentie. ‘Wil ik léven? Of wil ik geleefd worden?’ Ze staan stil bij de fundamentele keuzes die ze maken: stimuleren die hun persoonlijke groei, of zijn het net obstakels geworden om te groeien? Vaak sluimerde de twijfel al voor COVID-19, maar beseffen mensen dat ze nu de koe bij de hoorns moeten vatten. Morgen worden ze misschien ziek of krijgen ze misschien een nieuwe crisis over zich heen. Springen is altijd een risico.”
“Ik maak nooit keuzes voor de mensen die ik begeleid. Ik zorg voor een kader en voor inzicht waarmee ze aan life planningkunnen doen. Ik help hen om de veerkracht te ontwikkelen die ze nodig hebben om met verandering om te gaan. Maar het is logisch dat niet iedereen nu plots radicaal andere carrièrekeuzes gaat maken. Het is een natuurlijke menselijke reflex om te willen behouden wat je hebt, om de risico’s af te wegen tegen de zekerheid die je nu hebt. Het financiële aspect speelt daarbij een belangrijke rol.”
Relatie met geld
Je zou het misschien niet verwachten van een coach, maar Ghysels begint élk traject met de relatie die de ondernemer, de manager, de topsporter,… heeft met geld. “Alles heeft te maken geld. Het is vaak het grootste obstakel om andere keuzes te maken. Ik merk voortdurend dat mensen hun mogelijkheden laten afhangen van geld. Ze vertrekken van hun huidige financiële situatie en sluiten al meteen een hele reeks keuzes uit die niet in dat plaatje passen. Ik draai die redenering helemaal om: ik kijk eerst naar het leven dat je wil leiden, en ga dan becijferen hoeveel geld er nodig is om dat leven te leiden.Veel mensen hebben het prijskaartje van hun levensstijl nooit echt in kaart gebracht. Ze schrikken als ze gaan kijken waar ze precies geld aan uitgeven, vaak onbewust.”
“Ik ben waarschijnlijk atypisch als coach, maar ik ga het onderwerp ‘geld’ niet uit de weg.Ik ga niet zeggen: ‘Als dat je droom is, laat dan alles achter en ga in Toscane leven van de hemelse dauw.’ Maar in dat geval is misschien niet Toscane de echte droom, maar wel meer tijd. Tijd voor je dierbaren, tijd om te lezen,… Dat kost je geen geld. Door het traject te beginnen met jouw relatie met geld, komen vaak al snel andere dingen aan de oppervlakte.Iemand die een eigen onderneming uit de grond wil stampen maar bang is om minder te verdienen, heeft misschien vooral een gebrek aan zelfvertrouwen. Eerder dan angst om minder geld te verdienen. Dan kan je daaraan werken.”
De mens achter de medewerker zoeken
Ze helpt leidinggevenden ook om hun leiderschap te versterken. Maar hoe toon je leiderschap vanop afstand, tegenover mensen die al negen maanden thuis werken en in die tijd amper of zelfs helemaal niet op kantoor geweest? “Je kan als leider nog altijd klankbord, mentor en steunpilaar zijn”, zegt Ghysels.
“Nu je medewerkers niet meer tegenkomt aan het koffieapparaat is het belangrijk om regelmatig digitale check-ins in te bouwen. ‘Hoe verloopt het telewerk? Lukt de combinatie met kinderen in huis? Kunnen we je op een of andere manier extra ondersteunen?’ Het is belangrijk om als leidinggevende op zoek te gaan naar de mens achter de werknemer. Nu we de fysieke connectie missen, verdient het welzijn van medewerkers nog meer aandacht.”
“Ik merk dat veel werkgevers lessen hebben getrokken uit de eerste lockdown. Ze laten hun medewerkers niet los, ze blijven connectie zoeken. Ik raad hen ook aan om niet alleen met hun medewerkers, maar met hun hele netwerk verbinding te blijven maken. Het is een vreemde, zware periode voor iedereen. Leveranciers of klanten waarderen het evengoed als je oprechte interesse toont, op hartniveau.”
23 december 2020, Bloovi, Jeroen Verelst.